Generációk és a bizalom: ki mennyire bízik meg az üzleti partnerében?

Generációs különbségek nemcsak családi körben figyelhetők meg, hanem az üzleti világban is határozottan tetten érhető jelenség. Vásárlói magatartások és a fogyasztási szokások igazolják, hogy egy generáció különösen bizalmatlan, ha a pénze elköltéséről van szó.

Tudatos vállalkozóként fontos megismernünk azokat, akikkel üzleti kapcsolatot szeretnénk kialakítani. Akár eladni szeretnénk nekik valamit, akár mi várunk valamilyen megbízást, nagy segítségünkre van az, ha tudjuk, hogyan kezeljük a különböző generációkhoz tartozó, olykor- olykor elég bizalmatlan partnereket.

Végül is az egyik legalapvetőbb szegmentálást a generációk mentén végezhetjük el, hiszen az életkori sajátosságokból kifolyólag vannak olyan tulajdonságok, amelyek alapján nagy vonalakban előre megjósolható egy-egy generáció üzleti magatartása.

Milyen generációkkal találhatjuk szembe magunkat az üzletben?

Ha az aktuális generációs felosztást vesszük nagyító alá, akkor azt látjuk, hogy jelen állás szerint 6 generációt különböztethetünk meg egymástól, attól függően, hogy mikor születtek. Ezek:

  • veteránok: 1920-1940 közöttiek,
  • baby boomerek: 1940-1960 közöttiek,
  • X-generáció: 1960-1985 közöttiek,
  • Y-generáció: 1985-1995 közöttiek,
  • Z-generáció: 1995-2010 közöttiek,
  • Alpha-generáció: a 2010 után születettek.

Persze ezen generációk közül leginkább 3-ra érdemes koncentrálni, mivel manapság más-más arányban ugyan, de ők adják az üzleti élet színe-javát. Nevezhetjük őket a múlt, a jelen és a jövő üzleti partnereinek: egész pontosan az X-, az Y-, illetve a Z-generációról van szó, és a legnagyobb eltérést közöttük a tartalomfogyasztási szokásaikon keresztül lehet megfigyelni.

Tartalomfogyasztási szokások – változó bizalmi index

Ahhoz, hogy megtudd, milyen csatornákon érheted el a célközönségedet, ismerned kell a tartalomfogyasztási szokásaikat, hiszen ennek tudatában alakíthatod ki a marketingstratégiádat. Nem mellesleg azokat a kommunikációs csatornákat is, amiken keresztül megszólíthatod őket.

Éppen ezért nézzük meg a legfontosabbakat, hiszen ezek a felületek social proofokként is szolgálnak, már ha pozitív vásárlói vélemények olvashatók az oldalaidon. Tekints úgy ezekre, mint a hitelességnövelés, a bizalomépítés eszközeire, mivel általuk növelheted a vásárlói elkötelezettséget is.

Általánosságban véve elmondható, hogy az X-generációs B2B ügyfelek leginkább a hagyományosabb csatornákon keresztül érhetők el, nem használják annyira gyakran és olyan tudatosan a közösségi médiát, mint például az Y-generációs társaik. Leginkább a tv-ből, rádióból tájékozódnak, esetleg a nyomtatott sajtóból, míg a Facebookra főként a családi-baráti kapcsolattartás, a hírek alatti kommentelés és a játékok lehetősége miatt lép fel. Az itt kínált szolgáltatásokban nem igazán bíznak.

De vannak, akiknek nem az ismerősök véleménye számít

Ezzel szemben az Y-generációs üzleti partnerek (a Z-generációsok meg pláne) már együtt nőttek fel az internettel, az okostelefonokkal, a közösségi médiával, így ők a legnagyobb tartalomfogyasztók – és gyártók is! Ez azért különösen fontos, mert van a tartalomnak egy viszonylag új szegmense, a user generated content.

Ezek olyan, felhasználók, vásárlók, ügyfelek által létrehozott szöveges, képi vagy épp videós tartalmak, amelyek a megvásárolt szolgáltatással vagy termékkel kapcsolatos elégedettséget vagy épp elégedetlenséget fejezik ki. Tekinthetjük őket interaktív ügyfélértékeléseknek is, amikkel up to date ki lehet elégíteni azt a mérhetetlen türelmetlenséget, ami az Y- és Z- generációs ügyfeleket is jellemzi.

Ne feledkezz el róla, hogy ők minden információt azonnal akarnak, ezért ott kutatnak, ahol csak tudnak. Mivel ők már gyakorlatilag az anyatejjel szívták magukba az okoseszközök és a social media használatát, számukra az online térben olvasottak-látottak jelentik a legfőbb bizalomnövelő erőt.

Ezért gondoskodj arról, hogy legyenek értékelések a publikus felületeiden, hiszen a B2B vezetők egyre nagyobb részét kitevő Y-generációsok legalább 50%-kal nagyobb hitelességet tulajdonítanak egy korábbi ügyfélvéleménynek, mint a márka bármely saját maga gyártott kontentjének.

A BIX pedig ebben segít neked: a bizalomépítésben vásárlói értékelésekkel, és más hitelességnövelő eszközökkel. Tegyél velünk egy próbát Te is!

Recommended Posts